מה הוא מדע? מה ההבדל בינו לבין שיטות איסוף מידע אחרות?
בחלק זה בקורס נלמד על מה הופך את המדע לשונה משיטות איסוף הידע האחרות – כמו שיטת הסמכות, שיטת הדבקת ושיטת ההיגיון. בשני סרטוני הוידאו הבאים נסקור הן את שיטות איסוף המידע השונות, והן נסקור את ההיבטים החשובים במדע. על היותו תהליך שיטתי באמצעותו מייצרים ידע, אשר מונחה על ידי מערכת כללים מוסכמים שהם למעשה שיטות מחקר.
מאפייני השיטה המדעית
בסרטון זה אנו סוקרים את השיטות הבאות המשמשות לאיסוף ידע:
שיטת הדבקות – השיטה בה האדם תופסת את העולם כפי שהוא רואה אותו ללא סקרנות ו/או ספקנות. היות והיא נהדרת פעולה אקטיבית של למידה – יש שאינם מכלילים את שיטה זו כשיטה אמיתית לאיסוף ידע. דוג’ מים כחולים כי כך זה.
שיטת הסמכות – בן אדם עושה פעולה אקטיבית שהוא מחליט להישען על בר סמכא כלשהו: מרצה, מפקד ועוד… מאופיינת בפעולה אקטיבית עם סקרנות אך ספקנות וביקורתיות ברמות נמוכות מאוד. שיטה זו יעילה מאוד, אינה דורשת השקעה רבה של מאמצים קוגניטיבים, אך בעלת חסרונות מהותיים הכולליים הטיות הפועלים על בר הסמכה והטיות הפועלים על הליך הבחירה מי הוא או מה הוא מקור סמכות. דוג’ – מים כחולים כתלות באור, איני מבין למה אך כל המורה אמר בכיתה.
שיטה לוגית/אינטואיטיבית – אדם מסתמך על הידע שלו, מפעיל את מוחו: שואל שאלות, מטיל ספק, ביקורתי, סקרנות ויכולת להחליט החלטות או לקבע דעה. שיטה זו מבוססת על מטודות כמו הסקה מין הפרט אל הכלל ומין הכלל אל הפרט, סינטזה של רעיונות וכו’. שיטה זו היא השיטה היחידה שיכולה לשמש אותנו בהיבטים שאינם אמפיריים, החיסרון המרכזי שלה הוא שבני אדם אינם אובייקטים ומוטים בגלל הטיות של תפיסת עולם, הידע הקיים בהם וכדומה.
דוג’ – ראיתי שזויות שונות של השמש יצרו צבעים שונים למיים, מכאן כנראה שהאור משפיע על צבעם של המיים.
שיטה המדעית – כוללת את השיטה הלוגית, מסתמך על מוחו של החוקר ויכולתו לחקור, לשאול שאלות ולהעלות תיאוריות, אך היא בודקת את תיאוריות אלו באמצעות הליך מדעי של בחינת ההשערות התיאורתיות – אישושן או הפרכתן בצורה אמפיריות.
מהיגיון לאמפיריות – על ההיבטים החשובים במדע
בסירטון זה, אנו לומדים על ההיבטים החשובים של המדע: ועל כך שהמדע הינו תהליך שיטתי שבאמצעותו מייצרים ידע, והוא מונחה על ידי מערכת של כללים מוסכמים (שיטות מחקר). ככתוב למעלה,
השיטה המדעית: מניחה שהאדם סובייקטיבי ועל מנת לבדוק את השערותיו בצורה נקייה מהטיות כאלה ואחרות היא סימה במרכז את השיטתיות. היא כוללת מדידות וניסויים שבודקים האם השערות ותיאוריות של חוקרים באמת נכונות במציאות.
מטרות השיטה המדעית : הבנה – הסבר – ניבוי ושליטה של העולם.
כלומר המדען שואף לבסס חוקים כלליים המסבירים אירועים אמפיריים – ומנסה להגיע באמצעותם לניבוי של אירועים עתידים ובמקרים מסוימים (לא תמיד) להגיע למצב שניתן לשלוט או לעצב את המציאות).
אמפיריות – עיסוק בנתונים וביסוס טיעונים באמצעות, רלוונטיות (כלומר יכולת הפיכת הממצאים לכלל שיאפשר הבנה, הסבר וניבוי של העולם) ובחינות.
אובייקטיביות – ללא ערבוב ערכים, רגש כלשהו בין המדען למסקנותיו. אנו מכירים שלא ניתן להגיע לכך באופן מלא, אך במדע יש שאיפה לאובייקטיביות המתקיימת באמצעות ההקפדה המתודולוגית.